Αποκαλυπτήρια ανδριάντα προς τιμήν του Λεωνίδα Κλάδου, στη γενέτειρα του, τα Πλατάνια Αμαρίου

Η αποκάλυψη του ανδριάντα προς τιμήν του Λεωνίδα Κλάδου, θα γίνει σε ειδική τελετή στο τόπο καταγωγής του, τα Πλατάνια Αμαρίου τη Δευτέρα 30 Ιουνίου. Πρόκειται για ένα έργο μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας φιλοτεχνημένο από τον γλύπτη Χαράλαμπο Νεονάκη.

Πρόγραμμα Εκδήλωσης:
– 20:00 Επιμνημόσυνη Δέηση
– 20:15 Αποκαλυπτήρια
– 20:20 Χαιρετισμοί – Ομιλίες
– 21:00 Συναυλία από τον Παγκρήτιο Σύλλογο Καλλιτεχνών Κρητικής Μουσικής.
Συμμετέχουν οι Καλλιτέχνες:
ΛΥΡΑ: Αλεξάκης Μανώλης, Κακουδάκης Κώστας, Βερδινάκης Κώστας
ΛΑΟΥΤΟ – ΤΡΑΓΟΥΔΙ: Κρασαδάκης Παντελής, Σκουλάς Δημήτρης, Πετράκης Μιχάλης, Σαββάκης Ηλίας
ΛΑΟΥΤΟ: Σταυρακάκης Γιώργος
ΚΙΘΑΡΑ: Σαμαράκης Στέλιος
ΜΠΑΣΟ: Ρενιέρης Νίκος
"Ελάτε να τιμήσουμε όλοι μαζί έναν μεγάλο δημιουργό της Κρητικής παράδοσης με μια βραδιά γεμάτη συγκίνηση και μουσική!", αναφέρουν οι διοργανωτές Δήμος Αμαρίου & Πολιτιστικός Σύλλογος Πλατανίων.
H αρχοντιά της κρητικής μουσικής μεταπολεμικά, συναντά τον συναισθηματισμό. Οι δοξαριές του Λεωνίδα Κλάδου γλύκαναν ακόμα και το παράπονο και δημιουργούσαν μια μερακλίδικη ατμόσφαιρα που ησύχαζε κάθε πόνο και καημό και ξυπνούσε το πάθος, την αγάπη και το μερακλίκι. Με τρόπο λυρικό και παθιασμένο ο Λεωνίδας Κλάδος έδωσε μια ξεχωριστή γοητεία στην κρητική μουσική. Χαρακτηρίζεται ως ο μελωδικοτερος λυράρης και οι δημιουργίες του σφραγίστηκαν για πάντα στην κρητική μουσική. Στον πρώτο του δίσκο στα μέσα του 1950 τραγούδησε το συρτό ‘’Όλος ο κόσμος με μισεί’’. Ακολούθησε όμως μια δεκαετία που ο Λεωνίδας έμεινε μακριά από τη δισκογραφία. Στην καλλιτεχνική του διαδρομή συνεργάστηκε με σπουδαίους και ανεπανάληπτους ερμηνευτές όπως τον Νίκο Μανιά, τον Μανόλη Κακλή, τον Παντελή Κρασαδάκη.
Ο γλύπτης Χαράλαμπος Νεονάκης

Ο γλύπτης Χαράλαμπος Νεονάκης ζει και εργάζεται στην Αθήνα αλλά τις τελευταίες ημέρες βρίσκεται στο Αμάρι για τις λεπτομέρειες πριν από την τελετή των αποκαλυπτηρίων. Ο ίδιος γεννήθηκε στο χωριό Απόστολοι Αμαρίου και δεν πήγε για εκπαίδευση σε κανένα εργαστήριο, ανακάλυψε τη γλυπτική μόνος του. Το πρώτο του γλυπτό το έφτιαξε το 1987 με παρότρυνση του πατέρα του κι από εκεί κι έπειτα έγινε πλάστης και γλύπτης με ιδιαίτερη καλλιτεχνική πορεία. Είναι ενεργό μέλος της κοινωνίας και έγινε μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών τεχνών Ελλάδος το 1999. Έχει διοργανώσει 3 ατομικές (η πρώτη το 1998) και έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις.



Βούλα Νεονάκη : Πότε αρχίσατε τη μελέτη του έργου και που βασιστήκατε για την δημιουργία του?
Χαράλαμπος Νεονάκης : Η μελέτη του έργου ξεκίνησε τον Νοέμβρη του 2023 και βασιστήκαμε κυρίως σε φωτογραφίες από βίντεο του YouTube. Έγινε επιλογή αυτής της εικόνας του από τα βίντεο επειδή αυτά θα υπάρχουν διαχρονικά και αυτά θα βλέπουν στο μέλλον και από αυτά θα τον γνωρίσουν οι νεότεροι.
Βούλα Νεονάκη : Δεν επιλέξατε να τον επιμεληθείτε σε μικρή ηλικία, τα χαρακτηριστικά του αποκαλύπτουν την ωριμότητα του Λεωνίδα Κλάδου. Επίσης επιλέξατε να μην είναι καθιστός αλλά όρθιος με τη λύρα του, γιατί?
Χαράλαμπος Νεονάκης : Μετά από συζήτηση με τους οικείους του προτιμήσαμε να είναι όρθιος επειδή η φιγούρα του θα είναι πιο εντυπωσιακή και ξεκάθαρα οριοθετημένη.



Βούλα Νεονάκη : Πότε αρχίσατε τη μελέτη του έργου και που βασιστήκατε για την δημιουργία του?
Χαράλαμπος Νεονάκης : Η μελέτη του έργου ξεκίνησε τον Νοέμβρη του 2023 και βασιστήκαμε κυρίως σε φωτογραφίες από βίντεο του YouTube. Έγινε επιλογή αυτής της εικόνας του από τα βίντεο επειδή αυτά θα υπάρχουν διαχρονικά και αυτά θα βλέπουν στο μέλλον και από αυτά θα τον γνωρίσουν οι νεότεροι.
Βούλα Νεονάκη : Δεν επιλέξατε να τον επιμεληθείτε σε μικρή ηλικία, τα χαρακτηριστικά του αποκαλύπτουν την ωριμότητα του Λεωνίδα Κλάδου. Επίσης επιλέξατε να μην είναι καθιστός αλλά όρθιος με τη λύρα του, γιατί?
Χαράλαμπος Νεονάκης : Μετά από συζήτηση με τους οικείους του προτιμήσαμε να είναι όρθιος επειδή η φιγούρα του θα είναι πιο εντυπωσιακή και ξεκάθαρα οριοθετημένη.
Βούλα Νεονάκη : Ποια τα στάδια επεξεργασίας? Ποιο το ύψος του έργου?
Χαράλαμπος Νεονάκης : Το έργο έχει ύψος 2.30m O χρόνος κατασκευής του ανδριάντα είναι συνήθως 10 ή και 11 μήνες. Στο έργο αυτό υπήρξε καθυστέρηση επειδή καθυστέρησε η ανάπλαση της Πλατείας. Τα στάδια φιλοτέχνησης είναι: 1 .Στον πηλό, όπου εκεί γίνονται οι διορθώσεις των χαρακτηριστικών με την βοήθεια των οικείων του. 2. Γύψινο πρόπλασμα στο ύψος που θέλουμε. 3. Από το γύψινο πρόπλασμα βγάζουμε καλούπι και το έργο γίνεται σε κερί. 4. Με την διαδικασία του "χαμένου κεριού" το λιωμένο μέταλλο παίρνει τη θέση του κεριού στη χύτευση. 5.Συγκόλληση την χυτευμένων τμημάτων του έργου και επεξεργασία με τρόχισμα.
Βούλα Νεονάκη : Πώς αποφασίζετε για τα υλικά που θα χρησιμοποιήσετε και τι ρόλο παίζουν αυτά στο τελικό μοτίβο;
Χαράλαμπος Νεονάκης : Το υλικό κατασκευής είναι κόκκινος ορείχαλκος (κράμα χαλκού -κασσιτέρου-μολύβδου) είναι υλικό ανθεκτικό στον χρόνο και σε δύσκολες καιρικές συνθήκες.
Βούλα Νεονάκη : Ποιο ήταν το πιο δύσκολο στάδιο μέχρι την ολοκλήρωση και τοποθέτηση του έργου σας?
Χαράλαμπος Νεονάκης : Tο πιο δύσκολο στάδιο που χρειάζεται προσοχή και υπομονή είναι στο στάδιο του πηλού και του γύψινου προπλάσματος όπου δημιουργούνται οι όγκοι, αποτυπώνονται τα χαρακτηριστικά και οριστικοποιείται η στάση του σώματος

Κείμενο: Βούλα Νεονάκη
Φωτογραφίες: Χαράλαμπος Νεονάκης, FB Λεωνίδας Κλάδος